Zur Navigation | Zum Inhalt
Rosyjski Private Banking PDF Drukuj Email
17.08.2014.
Prawie wszystkie wiodące rosyjskie banki detaliczne prowadzą obsługę Klientów Private Banking. Przedstawiciele tego segmentu nie udzielają jednak praktycznie żadnych informacji na ten temat, przez co trudno jest ocenić jego wielkość.

Początków rosyjskiego rynku bankowości prywatnej należy szukać w w połowie lat 90-tych, równocześnie z pojawieniem się pierwszych prywatnych firm. W tym czasie bardzo niewiele banków zajmowało się tym segmentem, ponieważ rosyjski sektor bankowy był jeszcze w fazie początkowej. Ale, od tego czasu sytuacja się zmieniła i teraz prawie wszystkie główne rosyjskie banki detaliczne posiadają ofertę Private Banking.

Według różnych szacunków, wartość rynku bankowości prywatnej w Rosji może wahać się w przedziale od 20 milionów dolarów do 25 bilionów dolarów, znawcy rynku podkreślają również że rynek ten rośnie w tempie około 25 procent rocznie. Aby zakwalifikować się do prywatnych usług bankowych w Rosji, klient musi posiadać od 45.000 do 900.000 dolarów.

Warto też podkreślić, że pomiędzy 75.000 a 180.000 rosyjskich milionerów dysponuje łącznymi aktywami sięgającymi do 350 miliardów dolarów.

Rosyjski bankowość prywatna opiera się na klasycznym modelu szwajcarskim, ale ma też swoje lokalne uwarunkowania. Według Aleksieja Gusiewa, eksperta z Instytutu Planowania Finansowego, usługi private banking głównie są bonusem dla wyższego kierownictwa kluczowych Klientów korporacyjnych.

Przeciętny Rosjanin - klient VIP jest w wieku 55-60 lat, i jest wiodącym menedżerem na lub właściciel firmy założonej w latach 90-tych. Zdaniem Gusiewa, klientów tych szczególnie interesuje doradztwo w zakresie dziedziczenia oraz doradztwo przy sprzedaży lub restrukturyzacji ich przedsiębiorstw a także doradztwo off-shore.

Lista rosyjskich klientów bankowości prywatnej dynamicznie rośnie dzięki ekspansji gwiazd showbiznesu, mediów, wybitnych osobistości, sportowców i ich rodzin. Ci Klienci są szczególnie zainteresowani usługami zarządzania bogactwem oraz pomocą w zaspokajaniu luksusowych zachcianek, takich jak wybór niezwykłych prezentów, zakup ekskluzywnych win, wynajem i kupno nieruchomości, jachtów i samolotów, zatrudnianiu subz domowej oraz planowaniu rekreacji.

"Współpracujemy z wieloma wiodącymi galeriami oferujących dzieła znanych artystów rosyjskich na sprzedaż. Sam bank często bezpośrednio wybiera interesujący projekt a następnie oferuje go swoim klientom jako ciekawe źródło inwestycji", powiedziała Tatyana Ivanova, dyrektor Klientów Kluczowych w International Finance Corporation banku.

Od czasu kryzysu finansowego 2008 do łask wrócily depozyty i stały się bardzo popularnym rodzajem inwestycji wśród klientów VIP, kryzys zniechęcił bowiem zamożnych Rosjan do inwestowania na rynku akcji. Lokaty VIP stanowią obecnie 30 procent do 60 procent wszystkich zobowiązań w bankach, które oferują usługi bankowości prywatnej.

W ramach rosyjskiego sektora private bankin, znaczącą usługą jest również zarządzanie portfolio aktywów. "Skład portfela zależy od preferencji klienta i jego doświadczenia inwestycyjnego", powiedział Michaił Gromow, szef działu zarządzania kapitałem prywatnym w Citi. "Co do zasady, usługa ta jest wybierana przez doświadczonych inwestorów, którzy zdecydowali się korzystać z zaawansowanych produktów finansowych."

Istotnym trendem 2014 roku, przewidywanym przez ekspertów jest przenoszenie się Klientów do dużych banków państwowych w następstwie cofnięcia licencji kilku prywatnym bankom w 2013 roku.

źródło: Marina Maksimova, specially for RIR (Russia&India Report), in.rbth.com
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »